Странице

понедељак, 28. март 2011.

Poglavlje 31 – Izbegnite lažne postavke stvari


Mnogi pušači, dok pokušavaju da prestanu pomoću metode moći volje, pokušavaju da povećaju motivisanost time što naprave lažnu postavku stvari.

Postoji mnogo primera za to. Tipičan je: „Moja porodica i ja možemo da odemo na divan godišnji odmor sa parama koje ću uštedeti.“ Ovo deluje kao logičan i razuman pristup, ali je ustvari lažan, jer bi svaki pušač koji poštuje sebe radije pušio 52 nedelje godišnje nego da ide na odmor. U svakom slučaju u njegovom mozgu postoji sumnja jer ne samo da će morati da se uzdržava od pušenja 52 nedelje, nego se pita da li će uopšte moći da uživa u odmoru bez cigareta? Sve to dovodi do toga da pušač oseća da se on mnogo žrtvuje, i onda cigareta izgleda još dragocenije u njegovom umu. Umesto da se koncentriše na drugu stranu: „Šta ja time dobijam? Zašto ja moram da pušim?“

Drugi primer: „Mogao bih da kupim sebi bolji automobil.“ To je istina, i uz pomoć takvog razmišljanja ćete možda i uspeti da se uzdržavate, dok ne kupite auto, ali kad vas prođe taj osećaj da ste se nečim ponovili, osetićete se ugroženo, i pre ili kasnije ćete ponovo upasti u zamku.

Još jedan tipičan primer su situacije na poslu ili pritisak u porodici. Oni imaju tu prednost otklanjanja izazova u jednom delu dana. Ali, oni nikada ne uspeju iz sledećih razloga:
  1. Lažna je postavka cele priče. Zašto biste vi želeli da prestanete samo zato što su i drugi prestali? Sve to dodatno stvara stres, što povećava osećaj žrtvovanja. Uredu je ako svi pušači žele da u jednom određenom trenutku prestanu. Međutim, ne možete pušače naterati da prestanu, i iako svi pušači potajno to žele, dok ne budu spremni ne treba vršiti pritisak, jer će to samo povećavati njihovu želju za pušenjem. Taj pritisak ih pretvara u pušače u potaji, što još više stvara osećaj zavisnosti.
  2. Metoda „kiselo grožđe“, ili zavisnost jednog od drugog. Kada pokušava da prestane metodom moći volje, pušač prolazi kroz period kažnjavanja za vreme dok čeka da želja za pušenjem nestane. Ako popusti, imaće osećaj neuspeha. Upotrebom te metode neko će pre ili kasnije popustiti. Tako će drugi učesnici u procesu prestanka imati izgovor koji su tražili. Nije njihova krivica. Oni bi izdržali. Radi se o tome da ih je Fred izneverio. Istina je da su ustvari većina njih već varali.
  3. „Deljenje zasluge“ je obrnut proces od ovog pod 2. U ovoj varjanti to što ste se obrukali jer niste uspeli da prestanete ne pada tako teško jer to podelite sa nekim. Fenomenalan je osećaj kada prestajete da pušite. Kada ste u tom procesu sami, ona podrška koju primite od kolega, prijatelja, rođaka može biti od neverovatne pomoći tih prvih dana. Kada svi prestaju da puše u isto vreme, deli se taj osećaj sa drugima i osećaj koji vi lično imate u znatnoj meri je umanjen.

Još jedan klasični primer lažne postavke stvari je pleme (npr.roditelj nudi detetu novac ako ne bude pušio ili dođe do opklade „Platiću ti 100 funti ako ne uspem“). Bio je primer na TV-u. Policajac koji pokušava da prestane da puši stavio je u svoju kutiju novčanicu od 20 dolara. Napravio je dogovor sa samim sobom. Može ponovo da puši, ali prvo mora da izvadi tu novčanicu od 20 dolara i da je zapali. I prestao je na par dana, ali na kraju je jednom prilikom ipak zapalio novčanicu.

Prestanite da se zavaravate. Ako ga ne spreče 50.000 funti koje u životu potroši na cigarete, ili rizik od dobijanja užasnih bolesti, ili doživotni loš zadah; ako ga ne spreče psihička i mentalna tortura i ropstvo ili to što ga preziru, ili što on prezire samog sebe, nekoliko lažnih postavki stvari neće ništa značiti. Takve postavke će samo učiniti da žrtvovanje izgleda samo još strašnije. Pogledajte stvari iz drugog ugla.

Šta pušenjem dobijam? APSOLUTNO NIŠTA.
Zašto mi je pušenje potrebno? NIJE VAM POTREBNO! SAMO KAŽNJAVATE SEBE.

8 коментара:

  1. Ovo je istina, citao sam ovu knjigu pre pola godine, nisam stigao do ovog poglavlja, ali sam ipak prestao da pusim, nisam pusio 2 meseca, kupio sam sebi telefon od para koje bih inace dao na cigare, naravno telefon mi je posle nekog vremena postala normalna stvar i ubrzo sam zapalio onu jednu cigaru u drustvu i opet poceo da pusim. Sada vu procitati knjigu do kraja i ubedjen sam da necu nikad pocinjati ponovo sa pusenjem.

    ОдговориИзбриши
  2. JA SAM OD PROSLOG POGLAVLJA A TO JE BILO PRE 24H PRESTAO DA PUSIM....I ODLICNO SE OSECAM !!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja se osecam odlicno,a pusim.

      Избриши
    2. Kao kad imaš platu 1000e i neko ti nudi 3000, a ti kažeš - neka, dobro mi je i ovako.

      Избриши
  3. Анониман28. март 2018. 18:51

    Ja se osecam cudno a ne pusim 80dana :'(

    ОдговориИзбриши
  4. Ja ne pusim nedelju dana, jeste malo cudno ali tu je i osećaj slobode . Kao da skines teske lance!

    ОдговориИзбриши
  5. Interesuje me da li je obavezno prekinuti pusenje u toku citanja,ili se moze procitati do kraja?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Не знам да ли сте до сада престали, али ништа није обавезно. Када читате са разумевањем, требало би да постајете свеснији и да вас мање привлачи пушење. Ја се још увек борим, али и даље читам. Прочитајте поново, ништа не губите.

      Избриши