Странице

понедељак, 28. март 2011.

Poglavlje 4 - Zlobna zamka

Pušenje je najprefinjenija i najzlobnija zamka koju su stvorili priroda i čovek. Šta nas uopšte navodi na to? Hiljade odraslih koji to već rade. Oni nas čak upozoravaju da je to prljava, odvratna navika koja će nas na kraju uništiti i koštati nas bogatstva, ali mi ne možemo da poverujemo da oni ne uživaju u tome. Jedan od patetičnih aspekata pušenja je taj da mi treba stvarno dobro da se pomučimo da bismo se navukli.

To je jedina zamka u prirodi koja nema ništa privlačno u sebi. Ono što predstavlja zamku nije to što cigarete imaju divan ukus, nego to što imaju odvratan ukus. Da je ta prva cigareta koju smo zapalili imala divan ukus, zazvonili bi alarmi i pošto smo inteligentna ljudska bića, shvatili bismo zašto polovina odraslog stanovništva sistematski uništava sebe trujući se. Ali zato što je ta prva cigareta imala odvratan ukus, naši mladi umovi su sigurni da se mi nikada nećemo navući, i mislimo da zato što u njima ne uživamo možemo da ih ostavimo kad god to poželimo.

To je jedina droga u prirodi koja vas sprečava da ostvarite svoj cilj. Dečaci obično počnu zato što žele da izgledaju moćno, jako - to je imidž Hemfrija Bogarta, ili Klinta Istvuda. Poslednja stvar koju osećate dok pušite tu prvu cigaretu je da ste moćni. Ne usuđujete se da udahnete, i ako udahnete mnogo puta, prvo će vam se zavrteti u glavi a onda će vam biti loše. Sve što želite da uradite je da pobegnete od ostalih dečaka i bacite tu prljavu stvar.

Kod žena, cilj je da izgledaju kao prefinjene moderne mlade dame. Kad uzimaju te male dimove cigarete izgledaju tako smešno. Dok dečaci nauče kako da izgledaju moćno a devojčice kako da izgledaju prefinjeno, poželeće da nikada nisu ni počeli da puše. Pitam se da li su žene ikada izgledale prefinjeno dok puše, ili je to plod naše mašte koji su stvorile reklame za cigarete. Čini mi se da nema sredine između nekoga ko uči iz onoga što vidi i pušača veterana.

Mi onda provodimo ostatak svog života pokušavajući da objasnimo sebi zašto to radimo, bilo da je to zbog zdravlja, nedostatka novca ili čisto zbog toga što su cigarete učinile da se osećate kao neko ko ima kugu.

Čim prestanemo, pod većim smo stresom (strah od ostavljanja nikotina) i stvar na koju se oslanjamo da nam otkloni stres sada postaje nešto bez čega moramo.

Posle nekoliko dana mučenja mi odlučimo da smo izabrali pogrešno vreme. Moramo da sačekamo da period stresa prođe, i čim to bude tako - razlozi za ostavljanje pušenja nestaju. Naravno, takav period nikada neće doći, jer, prvo, mi smatramo da naš život teži ka tome da postane sve više stresan. Kako napuštamo sigurnost kod roditelja, prirodan proces koji sledi je nalaženje doma, pa onda hipoteke, bebe, odgovorniji poslovi itd. Ovo je takođe iluzija. Istina je da su najstresniji periodi za bilo koje biće rano detinjstvo i pubertet. Mi umemo da pobrkamo odgovornost sa stresom. Život pušača automatski postaje stresan jer duvan ne opušta niti vas oslobađa stresa, kao što društvo pokušava da vas ubedi. Upravo obrnuto: duvan čini da postanete više nervozni i uzdrmaniji stresom.

Čak i oni pušači koji se reše navike (većina to uradi, jednom ili više puta za života) u stanju su da žive savršeno srećne živote ali da se onda odjednom ponovo navuku.

Cela caka sa pušenjem je kao lutanje po ogromnom lavirintu. Čim uđemo u lavirint naši mozgovi postanu zamagljeni i zaklonjeni oblacima, i provedemo ostatak života pokušavajući da pobegnemo. Mnogi od nas to i uspeju, da bi onda kasnije došli do trenutka kada se ponovo navuku.

Ja sam proveo 33 godine pokušavajući da pobegnem iz tog lavirinta. Kao i svi pušači, nisam mogao da ga shvatim. Ipak, zahvaljujući spletu neobičnih okolnosti, od kojih nijedna nema veze sa mnom, želeo sam da saznam zašto je ranije bilo toliko teško ostaviti cigarete a onda, kad asam to i uspeo, ne samo da je bilo lako nego sam i uživao u tome.

Otkako sam prestao da pušim, moj hobi, i kasnije, moja profesija su bili otkrivanje mnogh misterija povezanih sa pušenjem. To je bila kompleksna i fascinantna zagonetka i, kao Rubikova kocka, skoro nemoguća za rešavanje. Ipak, kao kod svih komplikovanih zagonetki, ako znate rešenje, lako je! Ja imam rešenje za lako ostavljanje pušenja. Vodiću vas do izlaska iz lavirinta i osiguraću to da se nikad unutra ne vratite. Sve što treba da radite je da pratite uputstva. Ako skrenete na pogrešnom skretanju, ostatak instrukcija neće imati poentu.

Dozvolite da naglasim da svako može lako da prestane, ali prvo moramo utvrditi činjenice. Ne, nisam mislio na zastrašujuće činjenice. Znam da ste ih vi već svesni. Postoji sasvim dovoljno informacija o kobnim posledicama pušenja. Da to može da vas spreči, vi biste već prestali. Mislim, zašto nam je toliko teško da prestanemo?! Da bismo odgovorili na ovo pitanje moramo da saznamo pravi razlog zašto mi još uvek pušimo.

11 коментара:

  1. 5-ti dan kako se odvikavam od Nikotinske Zavisnosti i vec me bole svi misici...valjda zato sto Otrovi izlaze iz mene,znam da je tesko ali cu izdrzati ako Bog da!!!

    ОдговориИзбриши
  2. I evo je godina prva prodje kako sam nepusac

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман23. март 2019. 13:11

    Pušenje je zaista zlobna zamka. Sećam se u osnovnoj školi nastavnik srpskog jezika(inače strastveni pušač) nam je dao da pišemo sastav na temu pušenja cigareta. I tačno se sećam svoje rečenice u sastavu koja glasi:Ja sam nepušač i ne podnosim pušače. Nakon 4 godine od tada kakva slučajnost ja sam postala pušač, baš iz tog razloga što mislim da nešto propuštam i 10 godina od tada pokušavam da izadjem iz lavirinta. Kamo puste sreće da sam ostala pri svom stavu.

    ОдговориИзбриши
  4. Nakon skoro 4 godine.Nepusač sam, hvala ovoj knjizi.

    ОдговориИзбриши