Странице

понедељак, 28. март 2011.

Poglavlje 42 – 12 godina povratnih reakcija


Prošlo je 12 godina otkako je objavljeno prvo izdanje ove knjige, i sada imam isto toliko godina povratnih reakcija, što se konsultacija koje sam držao, što od knjige. U početku je to bila borba. Moja metoda je u početku bila odbijana od strane tzv.stručnjaka. danas pušači dolaze iz svih krajeva sveta da bi prisustvovali mojim konsultacijama, i među njima je više pripadnika medicine nego bilo koje druge profesije. Knjigu u Velikoj Britaniji već smatraju najefektnijom pri prestajanju s pušenjem, a i širom sveta raste njen ugled.

Nisam ja neki dobrica. Vodim rat i naglašavam: on nije protiv pušača nego protiv nikotinske zamke, iz čisto sebičnih razloga, jer uživam u tome. Svaki put kad čujem da je neki pušač pobegao iz zatvora je osetim veliko zadovoljstvo, iako to nema veze sa mnom. ,ožete da zamislite koliko je zadovoljstvo u tome što sam ovih godina primio hiljade pisama zahvalnosti.

Bilo je tu i frustracija. One su najčešće izazvane dvema kategorijama pušača. U prvoj grupi su oni pušači koji su, uprkos upozorenju iz prethodnog poglavlja, prestali da puše ali su se ponovo navukli i misle da sledeći put neće uspeti. Ovo se ne odnosi samo na čitaoce ove knjige, nego i na ljude koji su bili na mojim konsultacijama.

Jedan čovek me je nazvao pre nekoliko godina. Bio je veoma uznemiren; u stvari plakao je. Rekao je: „Platiću vam 1.000 funti ako možete da mi pomognete da prestanem na nedelju dana. Znam da ako preživim nedelju dana, moći ću da prestanem zauvek.“ Rekao sam mu da već postoji određena cena koju naplaćujem i da je to sve što on treba da plati. Bio je na grupnoj seansi i, na njegovo veliko iznenađenje, bilo mu je lako da prestane. Poslao mi je veoma lepo pismo zahvalnosti.

Ono što kažem bivšim pušačima koji odlaze sa mojih seansi je: „Zapamtite, nikad više ne smete popušiti cigaretu.“ Ovaj čovek o kom pričam rekao je: „Ne bojte se Alene. Ako sam uspeo da prestanem, nikad više sigurno neću pušiti.“

Video sam da upozorenje nije baš delovalo. Uzvratio sam mu: „Znam da se sada tako osećate, ali kako ćete se osećati za šest meseci?“ rekao je: „Alene, nikada više neću pušiti.“

Godinu dana kasnije me je ponovo nazvao. „Alene, zapalio sam jednu cigaretu za Božić, a sada ponovo pušim 40 na dan.“ Pitao sam ga: „Da li se sećate kada ste me prvi put nazvali? Toliko ste mrzeli pušenje da ste bili spremni da mi platite 1.000 funti samo da pomognem da prestanete na nedelju dana.“

„Sećam se. Zar to nije glupo?“
„Da li se sećate da ste mi obećali da više nećete pušiti?“
„Znam. Ja sam budala.“
To je kao da nađete nekoga ko je do grla u živom blatu i propada dalje, i vi mu pomognete i izvučete ga. On vam bude zahvalan i onda, šest meseci kasnije, sam ponovo skoči u to živo blato.

Da ironija bude veća, kad aje taj čovek ponovo došao na seansu, rekao je: „Da li možete da poverujete – ponudio sam svom sinu 1.000 funti ako prestane da puši do svog dvadesetprvog rođendana. Platio sam mu. Sad ima dvadeset dve i puši više nego ikada. Ne mogu da verujem da može da bude toliko glup.“

Rekao sam: „Ne znam kako možete da kažete da je on glup. On bar nije upao u zamku 22 godine, i ne zna u kakvom je problemu. Vi ste dobro znali sve i izdržali ste samo godinu dana.“

Ako vam ne pomogne čitanje ove knjige, pročitajte „ONLYWAY to stop smoking“ ili posetite vama najbližu EASYWAY kliniku. Pušači kojima je lako da prestanu i koji ponovo propuše su poseban problem. Kada se vi oslobodite MOLIM VAS, NE PRAVITE ISTU GREŠKU. Pušači veruju da se ti ljudi ponovo navuku jer su i dalje navučeni i nedostaje im cigareta. Ustvari, njima bude toliko lako da prestanu da onda izgube strah od pušenja. Pomisle: „Mogu ponekad da zapalim. Čak i ako se ponovo navučem, biće mi lako da prestanem.“

Bojim se da to ne funkcioniše tako. Lako je prestati sa pušenjem, ali nemoguće je pokušati kontrolisati zavisnost. Na jedan jedini način ćete postati nepušač, a to ćete postići samo ako ne budete pušili.

U drugu kategoriju pušača spadaju oni pušači koji su suviše uplašeni da pokušaju da prestanu, ili, kada pokušaju, vide to kao veliku borbu. Glavne poteškoće su:

  1. Strah od neuspeha. Nema sramote u neuspehu, ali ne pokušati znači biti glup. Posmatrajte to ovako – krijete se ni od čega. Najgore što može da se desi je da ne uspete, i tada vam neće biti ništa gore nego što vam je sada. Samo pomislite kako bi bilo divno uspeti. Ako ne pokušate, neuspeh vam je zagarantovan.

  1. Strah od panike i strah da ćete se osećati jadno. Ne brinite. Samo pomislite: šta vam se strašno može desiti ako više nikada ne popušite nijednu cigaretu? Apsolutno ništa. Strašne stvari će vam se desiti ako nastavite da pušite. U svakom slučaju, panika je uzrokovala cigarete i to će ubrzo nestati. Najveća dobit je što ćete se osloboditi tog straha. Da li vi zaista verujete da su pušači spremni na to da im odseku noge i ruke samo da bi mogli da uživaju u pušenju? Ako paničite, duboko disanje će pomoći. Ako ste okruženi ljudima koji vas „spuštaju“, sklonite se od njih. Pobegnite u garažu ili praznu kancelariju ili bilo gde.
Ako vam se plače, neka vas ne bude sramota. Plakanje je prirodan način da se oslobodimo tenzije. Niko nikada nije plakao a da se posle toga nije bolje osetio. Jedna od užasnih stvari koju možemo da uradimo mladom dečaku je da ga naučimo da ne plače. Oni pokušavaju da se izbore sa suzama, ali im podrhtava vilica. Mi Britanci učimo sebe da ukrutimo gornju usnu, da ne pokazujemo osećanja. Ljudska bića treba da pokazuju osećanja, a ne da ih pakuju unutar sebe. Vrištitie ili vičite. Šutirajte kartonsku kutiju. Posmatrajte svoju borbu kao bokserski meč koji ne smete da izgubite.
Niko ne može da zaustavi vreme. Sa svakim trenutkom koji prolazi to malo čudovište u vama umire. Uživajte u svojoj neizbežnoj pobedi.

  1. Ne prate se uputstva. Neverovatno, ali neki pušači mi kažu: „Vaš metod jednostavno samnom nije uspeo.“ Onda opišu kako ne samo da su ignorisali neke instrukcije, nego skoro sve.

  1. Pogrešno shvatanje instrukcija. Glavni problemi su ovi:

x    „Ne mogu da prestanem da mislim na pušenje.“ Naravno da ne možete, i ako pokušate, stvorićete fobiju i bićete nikakvi. To je kao kada noću želite da zaspite; što više pokušavate, sve vam je teže da zaspite. Ja razmišljam o pušenju 99% svog života. Ali važno je na koji način razmišljate. Ako mislite: „Oh, što bih voleo da zapalim“ ili „Kada ću se osloboditi nikotina“, osećaćete se jadno. Ako mislite: „JUHU! Slobodan sam“, bićete srećni.

x    „Kada će umreti to malo čudovište u meni?“ nikotin napušta vaše telo ogromnom brzinom. Ali nemoguće je proceniti kad aće vaše telo prestati da pati od tog osećaja kada se odvikavate od nikotina. Taj prazan osećaj nesigurnosti je identičan osećaju gladi, depresije ili straha. A sve što cigareta radi je da doprinosi povećanju tih osećaja. To je razlog zbog kojeg oni koji pokušavaju putem metode moći volje nikada nisu sigurni da li su se rešili toga. Čak i kada telo prestane da pati od krize pri odvikavanju od nikotina, ako osete glad ili budu pod stresom, njihov mozak će govoriti: „To znači da ti treba cigareta.“ Suština je da vi ne treba da čekate da nestane žudnja za nikotinom; to je toliko blag osećaj da ga nismo ni svesni. Mi to samo prepoznajemo kao osećaj „želim cigaretu“. Kada odlazite od zubara, da li vi čekate da prestane da vas boli vilica? Naravno da ne. Nastavljate sa svojim životom. Iako vas vilica još uvek boli, vi se osećate dobro.

x    Čekanje momenta otkrovenja. Ako ga čekate, samo stvarate još jednu fobiju. Ja sam jednom prestao na tri nedelje uz pomoć metode moći volje. Sreo sam tada svog starog prijatelja iz škole, bivšeg pušača. On me je upitao: „Kako ti ide?“ Rekao sam: „Preživeo sam tri nedelje.“ On je rekao: „Kako to misliš, preživeo sam tri nedelje?“ Kazao sam mu: „Preživeo sam tri nedelj bez cigarete.“ Odgovorio mi je: „I šta ćeš sad da radiš? Da preživljavaš do kraja života? Šta ti to čekaš? Uspeo si. Ti si nepušač.“ Mislio sam tada: „On je potpuno u pravu. Šta ja to čekam?“ Nažalost, tada nisam u potpunosti shvatao prirodu zamke, i ponovo sam propušio, ali to je poenta – vi postajete nepušač onog trenutka kad ugasite poslednju cigaretu. Važno je da se osećate kao srećan nepušač od samog starta.

x    „Još uvek žudim za cigaretom“. Ako je tako, ponašate se veom glupo. Kako možete da tvrdite: „Želim da budem nepušač“, i onda kažete „želim cigaretu“. To je kontradiktorno. Ako kažete „želim cigaretu“, vi ustvari govorite „želim da budem pušač“. Nepušači ne žele da puše cigarete. Vi već znate da želite da budete, i zato prestanite da kažnjavate sebe.

x    „Propuštam dobre stvari u životu“. Zašto? Sve što treba da uradite je da prestanete da kažnjavate sebe. Ne treba da prestanete da živite. Pazite, to je veoma lako. Sledećih nekoliko dana prolazićete kroz blagu traumu. Vaše telo će prolaziti kroz skoro neprimetnu krizu pri odvikavanju od nikotina. E sada, imajte ovo na umu: sad vam nije ništa gore nego što vam je bilo. Od takvog osećaja ste patili celog života, svaki put dok ste spavali, ili bili u crkvi, supermarketu ili biblioteci. To vam nije smetalo kad ste bili pušač, i ako ne prestanete, prolazićete kroz ovakve stvari celog života. Cigarete ne poboljšavaju obroke niti druženja; one ih uništavaju. Čak i dok vam telo još žudi za nikotinom, obroci i druženja su sjajni. Idite na neka druženja, čak i ako tamo ima 20 pušača. Zapamtite da vama ništa nije uskraćeno; njima jeste. Svako od njih bi voleo da je na vašem mestu. Uživajte što ste primadona i u centru pažnje. Prestajanje sa pušenjem je sjajna tema za razgovor, pogotovo kada pušači vide da ste srećni i veseli. Misliće da ste neverovatni. Važno je da od samog starta uživate u životu. Nema potrebe da im zavidite. Oni će zavideti vama.

x    „Osećam se jadno i nervozan sam“. To je zbog toga što niste pratili neke od mojih instrukcija. Pronađite o kojoj je reč. Neki ljudi shvate i veruju u sve što kažem ali im na početku procesa sve izgleda kao da je propast sveta. Vi radite ne samo ono što vi želite da uradite, nego što bi svaki pušač na planeti hteo da uradi. Uz pomoć bilo koje metode, ono što bivši pušač pokušava jeste da izgradi jedan način razmišljanja, tako da kad god pomisli na pušenje kaže sebi: „JUHU! SLOBODAN SAM!“ Ako je to vaš cilj, zašto čekati? Krenite sa takvim načinom razmišljanja i nikada ne gubite to iz vida. Ostatak knjige je o tome da morate da shvatite da nema drugog načina.

LISTA
Ako budete pratili ova jednostavna uputstva, ne možete da ne uspete.

  1. Čvrsto obećajte sebi da nikada više nećete pušiti, žvakati ili upotrebljavati bilo šta slično što sadrži nikotin, i držite se svog obećanja.

  1. Neka vam bude jasno: apsolutno ničega se ne odričete. Time ne mislim samo to da će vam biti bolje kao nepušaču (to ste i sami znali ceo život); niti mislim da ste, iako nema razumnog razloga za pušenje, vi u tome uživali, inače to ne biste ni radili. Ono što mislim jeste da nema istinskog zadovoljstva u pušenju. To je samo iluzija, kao kada biste udarali glavom u zid samo da biste osetili zadovoljstvo kada to prestanete da radite.

  1. Nema zakletih pušača. Vi ste samo jedan od milion ljudi koji su upali u tu zamku. Kao i milioni bivših pušača koji su nekada mislili da nikada neće pobeći, i vi ste pobegli.

  1. ako biste morali da izvagate razloge za i protiv pušenja, zaključak bi uvek bio: „Prestani to da radiš. Ti si budala.“ To se nikada neće promeniti. Uvek je bilo tako, i uvek će biti. Kada to tako sagledate, naćete da ste doneli pravu odluku, i nemojte mučiti sebe sumnjajući u nju.

  1. Nemojte pokušavati da ne mislite na pušenje ili da vas zabrine što o tome stalno mislite. Ali kad god vam se desi da pomislite – bilo daje to danas, sutra ili do kraja života, pomislite – „JUHU! JA SAM NEPUŠAČ!“

  1. NE KORISTITE nikakve zamene.
NE ČUVAJTE paklu cigareta pri sebi.
NE IZBEGAVAJTE druge pušače.
NEMOJTE menjati svoj način života ni na koji način samo zato što ste prestali da pušite.
Ako budete pratili ova uputstva, uskoro ćete imati momenat otkrovenja. Ali:

  1. Ne čekajte da taj momenat dođe. Nastavite da živite svoj život. Uživajte u dobrim trenutcima i borite se sa lošim. Videćete da će brzo taj momenat doći sam od sebe.

18 коментара:

  1. Анониман15. март 2014. 02:23

    Dok sam citao ovaj tekst, pokusavao sma da pronadjem situaciju koju nije opisao, nisam uspeo... Zaista je sve tako, odluka je samo na osobi...Ovo definitivno pomaze da sepriznaju stvari kojih smo mi pusaci oduvek bili svesni, ali ovako pretstavljanje, ako nista drugo, naterate da razmislis, ja sam doneo svoju odluku...nadam se iskreno da ce i mnogi drugi doneti istu...

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман27. мај 2014. 21:56

    Ja sam upravo doneo cvrstu konacnu odluku! Fc*ng Juhu!!!! :-) svaka mu je ka Njegoseva!

    ОдговориИзбриши
  3. Oduvek sam bio skeptican kada su u pitanju ovakvi prirucnici za samopomoc. Zapravo, jos uvek smatram da nas niko ne moze nauciti kako da se zaljubimo, steknemo prijatelje ili uspemo u zivotu. E sad, buduci da sam negde na sredini ovog poglavlja iskreno zaplakao i sebe ubedio da ne zelim nikada vise da pusim, cini mi se da knjiga deluje. Bilo da je rec o cistoj autosugestiji, ili je autor perfidnim marketinskim trikovima uspeo da me zajebe da pozelim da vise nikada ne pusim, rezultat je identican. NECU VISE NIKADA DA PUSIM!!! SRECNO SVIMA!!!

    ОдговориИзбриши
  4. Pridruzujem se gorepotpisanim anonimnim nepusacima, i sa ushicenjem objavljujem definitivnu i najvecu odluku u zivotu : Ljudi, ja sam NEPUSAC!
    Sve metode koje postoje sam isprobala, trideset godina je trajala moja toboznja borba, a kljuc je lezao upravo u tome, da mi ona uopste nije bila potrebna! Takodje, kao i prethodnik, zelim svima SRECNO! UNISTITE TO PROKLETO CUDOVISTE I UZIVAJTE!

    ОдговориИзбриши
  5. Dok nisam pročitao knjigu, nisam shvatio da sam u stvari sve vreme bio narkoman, zavisnik nikotina. Radim kao policajac, i susrećem se sa heroinskim zavisnicima, i to je deo posla koji nikada nisam voleo. Nikada mi nije bilo jasno kako neko može sebi da dozvoli tako nešto, da se svesno uništava, i da ne može da prestane i ako vidi sebe u ogledalu. Shvatio sam zapravo da sam i ja bio narkoman. Čak sam u društvu nepušača pokušavao da nagovorim iste da uzmu samo jednu cigaretu, jer bih se tako osećao prijatnije, jer sam znao da je to što radim loše, ali nisam želeo da budem sam u tome. Sada se osećam jadno, ali samo zbog toga što sam neke ljude naterao da probaju cigaretu po prvi put.

    ОдговориИзбриши
  6. Nazovimo stvari pravim imenom: "Prestao sam da se drogiram ovom losom drogom!" Hvala Alenu i svima vama na podrsci! Osecaj kada shvatis da si pobegao od ove droge je bolji od svih droga zajedno ;)

    ОдговориИзбриши
  7. mesec i vise dana od kako sam zavrsila knjigu i zapalila poslednju cigaretu! ni u jednom trenutku nisam imala "krize" ili potrebu da ponovo zapalim. jos dok sam citala knjigu, shvatila sam da mi to s**** ne treba i da sam bez razloga bacala pare i unistavala svoje zdravlje. zivela sam u zabludi da volim cigarete. ne vise!
    zelim svim citacima da zavrse knjigu i da shvate da im cigarete nisu potrebne! podrska!
    p.s. dok sam citala knjigu jako su mi znacili komentari drugih osoba koji su u istoj situaciji kao i ja. zato, dajte vase komentare, iskustva sa knjigom kao i situacije posle citanja!
    pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mesec dana kako sam srecan nepusac zahvaljujuci Alenu, sve sto treba da uradite je da procitate knjigu sa otvorenim razumom. Verujem u vas !!!

      Избриши
  8. Анониман24. март 2016. 19:02

    Mene samo zanima da li ce onaj Srdjan ikada ostaviti cigare.

    ОдговориИзбриши
  9. Popušio sam posljednju cigaretu, prije toga nisam pušio dvije sedmice i od danas sam NEPUŠAČ!

    ОдговориИзбриши
  10. Srdjan je bio strastven pusac 33godine kao i pisac ove knjige
    S VEROM U BOGA I SAMO NAPRED

    ОдговориИзбриши
  11. Uh lele sto se ne ubih ispod one kruske

    ОдговориИзбриши
  12. Анониман13. март 2018. 17:03

    Zna li neko je li Srdjan ziv ili je obolio od neke bolesti vezane za cigarete?

    ОдговориИзбриши
  13. Ja sam ugasila poslednju. Resila sam da ne popustim, ali pomalo sam skeptik. Videcemo, mozda samu sebe iznenadim :D

    ОдговориИзбриши
  14. 15.02.2018
    Cetiri dana praznika, sedenje kod kuce uz komp.
    Citam redom poglavlja, ne da bih ostavila cigarete sigurno, vec kao pomoc prijatelja koji me razume da nemam ni volje ni snage da se sama izborim, a ni ne zelim (da se ne lazemo), a znam da treba odavno.
    Citam sva poglavlja polako, na neka poglavlja se vratim, pa jos jednom procitam, citam bez pritiska da cu uspeti, ali verujem da je istina sve sto pise (samo jos da to priznam sama sebi), procitam i sve komentare, dodjem do kraja, NE ISPUSIM poslednju cigaretu, jer mogu i da je ne ispusim, pa je ostavim ali je ne bacim. Ostavim je za nedaj Boze, ako u nekom trenutku pozelim ipak da je zapalim, a nemam u rezervi paklicu i tako dan po dan, omirisem vazduh kad neko zapali, nije lose, ali ja ipak ne bih da zasmrdim. Odjednom mi lepo kad setam, pa udahnem punim plucima, bas mi lepo, i kako vreme prolazi, sve manje zelim.
    Danas je 23.12.2020. godina, za dva meseca pune tri godine od kada sam rekla NE. Sada vise nego ikad ne zelim da mi smrdi iz usta, da mi smrdi garderoba, da razmisljam da li imam zalihu, da li je zatvorena prodavnica, imam li para...divno se osecam, koliko mogu ostavim sa strane para umesto cene paklice, to sam sebi obecala kao nagradu, i kad se malo skupi...CASTIM SEBE, ALI GALA.
    Probajte, iznenadite sebe,
    Pozz, zelim vam lep zivot, bez stresa.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam čitala sve komentare, ali drago mi je da vaš jesam. Sjajno i inspirativno. Hvala.

      Избриши