Странице

понедељак, 28. март 2011.

Uvod

"IZLEČIĆU SVET OD PUŠENJA"

To sam govorio pričajući sa svojom ženom. Mislila je da sam odlepio. To je sasvim razumljivo ako se uzme u obzir da me je ona videla u brojnim pokušajima da prestanem da pušim. Najskorija su bila dva pokušaja dve godine ranije. Preživeo sam šest meseci čiste patnje pre nego što sam se konačno prepustio i zapalio cigaretu. Nije me sramota da priznam da sam plakao kao beba. Plakao sam jer sam znao da sam osuđen da budem pušač zauvek. Toliko sam truda uložio u taj pokušaj i prošao kroz toliku patnju da sam znao da nikada više neću imati snage da stavim sebe na tako strašan test. Ja nisam nasilan čovek, ali da je neki nepušač koji voli da popuje bio toliko glup u tom trenutku da mi kaže da svi pušači mogu lako da prestanu, momentalno i zauvek, ne bih odgovarao za svoje postupke. Međutim, uveren sam da bi me svaka porota na svetu, sastavljena samo od pušača, oslobodila na osnovu opravdanih razloga za ubistvo.

Možda je i vama teško da poverujete da svaki pušač može lako da prestane. Ako je tako, ja vas molim da ne bacite ovu knjigu u đubre. Molim vas da mi verujete. Uveravam vas da čak i vi možete lako da prestanete.

U svakom slučaju, tako sam i ja, posle dve godine, gasio ono za šta sam znao da će biti moja poslednja cigareta, i ne samo da sam govorio svojoj ženi da sam ja već nepušač, nego sam govorio da ću izlečiti svet od pušenja. Moram da priznam da me je njena skeptičnost tada iritirala. Međutim, to ni u kom slučaju nije umanjilo moju ushićenost. Pretpostavljam da je moja oduševljenost u saznanju da sam već rećan nepušač poremetila malo moju percepciju. Gledajući stvari unazad, mogu da shvatim njeno ponašanje. Sad shvatam zašto su Džojs i moji bliski prijatelji i rođaci mislili sa sam kandidat za ludnicu.

Kada pogledam unazad na svoj život, izgleda mi kao da je sve bila priprema za rešavanje problema sa pušenjem. Čak i one godine učenja i obavljanja posla računovođe su bile bezvredne u rešavanju zamke pušenja. Kažu da ne možeš da prevariš sve ljude u isto vreme i da to činiš stalno, ali ja verujem da duvanske korporacije upravo to rade godinama. Ja takođe verujem da sam ja jedini koji je prvi zaista shvatio zamku nikotina. Ako vam delujem arogantno, požuriću da dodam da tome nisam doprineo ja, nego okolnosti mog života.

Dan za pamćenje bio je 15. jul 1983. Nisam pobegao iz Alkatraza, ali zamišljam one koji su sigurno imali isti osećaj olakšanja i oduševljenja kao ja kada sam ugasio poslednju  cigaretu. shvatio sam da sam pronašao nešto za šta se svaki pušač moli - lak način da ostavi cigarete.

Posle testiranja metode na prijateljima i rodbini, prestao sam da se bavim računovodstvom i postao konsultant, sa punim radnim vremenom, u pomaganju drugima da ostave cigarete.

Napisao sam prvu verziju knjige 1985. Jedan od mojih neuspeha, ćovek koga opisujem u 25-om poglavlju, bio je moja inspiracija. Dva puta me je posetio i oba puta smo obojica plakali pri susretu. Bio je toliko uznemiren da nisam mogao dovoljno da ga opustim da bi mogao da upije ono što mu govorim. Ponadao sam se da kada bih to zapisao, on bi to mogao da pročita kada je njemu pogodan trenutak za to, i to koliko god puta mu je potrebno, i da će tako poruka da dopre do njega.

Nisam sumnjao da će EASYWAY metoda delovati efikasno na druge pušače kao što je delovala na mene. Ipak, pre nego što sam svoju metodu stavio u pisanu formu knjige, obavio sam jedno istraživanje tržišta na svoj način. Komentari nisu bili ohrabrujući:
"Kako knjiga može da mi pomogne da ostavim cigarete? Ono što mi treba je moć volje!"
"Kako knjiga može da spreći užasnu krizu koja se javlja kada prestanete?"

U prilog ovakvim pesimistićkim komentarima, i ja sam imaosvoje sumnje. Često je na klinikama bio slučaj da pacijent pogrešno razume poentu. Ali ja sam bio u stanju da na licu mesta ispravim situaciju. A kako će knjiga to moći da uradi? Setio sam se vremena kada sam učio za računovođu, kada nisam razumeo ili se nisam slagao sa nekim delom knjige - to je bila ogromna frustracija, jer ne možete da pitate knjigu da vam objasni nešto. Takođe sam bio veoma svestan, posebno u današnje vreme televizije i spotova, da mnogi ljudi nisu naviknuti da čitaju.

Zajedno sa svim ovim faktorima, imao sam jednu sumnju koja je prevazišla sve ostale. Ja nisam bio pisac i bio sam veoma svestan svojih ograničenja u tom smislu. Bio sam siguran da mogu da sednem licem u lice sa pušaćem i da ga ubedim koliko će prijatnija biti socijalna okupljanja, kako će on ili ona biti u stanju da se koncentriše i podnese stres kao nepušač i kako proces prestanka može biti lak i prijatan. Ali da li ja to mogu da prenesem kroz knjigu? Čak sam sumnjao u to da li ja uopšte imam pravo da stavim EASYWAY u knjigu i da li je možda trebalo da zaposlim profesionalnog pisca. Nikako nisam bio siguran da će to biti uspeh.

Bogovi su mi bili naklonjeni. Primio sam hiljade čestitki koje su sadržale komentare poput:
                "To je najbolja knjiga ikada napisana."
                "Vi ste moj guru"
                "Vi ste genije."
                "Trebalo bi da dobijete odlikovanje viteza."
                "Vi bi trebalo da ste državni premijer."
                "Vi ste svetac."

Nadam se da nisam dopustio sebi da nešto uobrazim zbog takvih komentara. Potpuno sam svestan da ti komplimenti nisu bili upućeni meni kao piscu, da hvale moju veštinu pisanja, nego baš obrnuto - da ih dobijam baš zbog nedostatka veštine. Ti komplimenti su mi stizali od ljudi jer - bilo da vam je draže da odete na kliniku ili pročitate knjigu: EASYWAY metoda funkcioniše!

Ne samo da imamo svetsku mrežu EASYWAY klinika, nego je ova knjiga prevedena na preko dvadeset jezika, i dok ja ovo pišem, ona je bestseler broj 1 u Nemačkoj.

Posle otprilike godinu dana od početka rada klinika, ja sam mislio da sam naučio sve što ima da se nauči o pomaganju ljudima da ostave pušenje. Neverovatno, ali 14 godina posle otkrivanja metode ja praktično naučim nešto novo svakog dana. Ova činjenica me je malo zabrinula kada sam bio zamoljen da budem recenzent prvog izdanja koje je izašlo posle šest godina otkako se knjiga štampa. To je bio horor - jer za praktično sve što sam napisao trebalo je da se vratim unazad i da prepravljam i bolje objasnim.

Nije trebalo da brinem. Osnovni principi EASYWAY su postojani danas kao i onda kada sam metodu otkrio. Prelepa istina je: LAKO JE PRESTATI!

To je činjenica. Moja jedina poteškoća je da ubedim svakog pušača u to. Čitavo moje iskustvo koje sam sakupio u 14 godina pomoglo je tako što je omogućilo svakom pušaču da ugleda svetlost. Na klinikama pokušavamo da dostignemo savršenstvo. Svaki neuspeh nas duboko zaboli jer mi znamo da svaki pušač može lako da prestane. Kada pušači ne uspeju, ophode se prema tome kao prema svom ličnom neuspehu. Mi se prema tome ophodimo kao prema svom neuspehu - nismo uspeli da ubedimo te pušače koliko je lako i prijatno da prestanu.

Posvetio sam prvo izdanje pušačima koje nisam uspeo da izlečim. Ta stopa neuspeha bila je zasnovana na principu garancije koju imamo na klinikama - "vraćamo novac ako niste zadovoljni".

Prosečna trenutna stopa neuspeha na našim klinikama je ispod 5%. To znači uspeh od preko 95%.

Iako sam bio svestan da sam otkrio nešto neverovatno, ni u najluđim snovima nisam očekivao da ću postići takvu stopu uspeha. Sad možete da se pobunite i kažete da ako sam zaista verovao da ću izlečiti svet od pušenja - mora da sam očekivao stopu uspeha od 100%.

Ne, nikad nisam očekivao da ću postići 100%. Ušmrkavanje nikotina je ranije bila najpopularnija vrsta nikotinske zavisnosti dok nije postala antisocijalna i izumrla. Ipak, postoje i dalje neki čudaci koji ponekad ušmrknu nikotin, i verovatno će ih uvek biti. Začuđujuće, Parlament spada u poslednja utočišta ušmrkavanj nikotina. Pretpostavljam da to i nije tako čudno kad se nad tim zamisliš - političari generalno kaskaju stotinama godina iza svog vremena. Tako da će uvek biti čudaka koji će to raditi. Ja nikada nisam očekivao da ću morati da lečim svakog pušača ponaosob.

Ono što sam ja mislio da će se desiti, onog trenutka kad objasnim misterije oko zamke u koju ste upali kao pušač i kad razbijem iluzije tipa:

x Pušači uživaju dok puše
x Pušač bira da puši
x Pušenje otklanja dosadu i stres
x Pušenje pomaže koncentraciji i opuštanju
x Pušenje je navika
x Potrebna je moć volje da bi se prestalo
x Jednom pušač - uvek pušač
x Govoriti pušaču da će ga to ubiti mu pomaže da prestane
x Zamene, posebno one koje sadrže nikotin u sebi, pomažu da se ostave cigarete
x Svi pušači moraju da prođu kroz period patnje da bi prestali, ja sam naivno pomislio da će ostatak sveta takođe videti istinu i usvojiti moju metodu.

Mislio sam da će mi glavni neprijatelji biti duvanske industrije. Neverovatno, ali moje glavne prepreke su bile institucije za koje sam mislio da će mi biti najveći saveznici: mediji, Vlada, organizacije poput Udruženje za pušenje i zdravlje, QUIT (organizacija koja pomaže odvikavanje) i renomirano zdravstvo.

Verovatno ste gledali film "Sestra KEni". U slučaju da niste, u filmu je reč o vremenu kada je dečija paraliza, ili polio, bila prokletstvo naše dece. Jasno se sećam da je ta reč u mene usadila isti strah koji danas osećam kada čujem reč "rak". Efekat polio virusa nije bio samo taj što parališe ruke i noge, već što uzrokuje poremećaj oblika udova. Lekari su tada stavljali udove u gvozdena pomagala da bi se sprečio poremećaj. Rezultat je bila doživotna paraliza.

Sestra Keni je verovala da su ta gvozdena pomagala zaustavljala proces oporavka i dokazala je hiljadu puta da mišići mogu ispočetka da se formiraju i da dete može ponovo da hoda. Međutim, Sestra Keni nije bila lekar, bila je obična sestra. Kako se usuđuje da se meša u nešto što je povereno samo stručnim doktorima? A nije bilo važno to što je ona pronašla rešenje za problem i što je dokazala njegovu efikasnost. Deca koju je lečila Sestra KEni su znala da je ona u pravu, kao i njihovi roditelji, ali renomirano zdravstvo ne samo da nije usvojilo njene metode već su joj zabranili da radi u medicini. Trebalo je 20 godina da prođe da bi medicina prihvatila ono što je bilo očigledno.

Gledao sam film mnogo godina pre nego što sam otkrio EASYWAY. Film je bio veoma interesantan i bez sumnje bilo je istine u njemu. Međutim, bilo je isto tako očigledno da je Holivud iskoristio veliku porciju poetske slobode. Nemoguće je da je sestra Keni otkrila nešto što združena medicinska nauka nije uspela da otkrije. Sigurno ti renomirani lekari nisu baš bili takvi dinosaurusi kakvim ih predstavljaju? Kako je moguće da im je trebalo 20 godina da prihvate ono što im je bilo ispred nosa?

Kaže se da su nekada činjenice čudnije od naučne fantastike. Izvinjavam se onima koji su pravili film Sestra Keni što sam rekao da su uzeli previše poetske slobode. Čak i u ovo tzv. osvešćeno doba gde imamo modernu komunikaciju, posle 14 godina, ja nisam uspeo da prenesem poruku. Da, dokazao sam svoju suštinu; jedini razlog zašto vi čitate ovu knjigu je zato što vam je neki bivši pušač preporučio. Ne zaboravite, ja nemam ogromnu finansijsku moć kao Britanska Zdravstvena Organizacija ili Udruženje za zdravlje i pušenje. Kao i sestra KEni, ja sam ussamljena individua. Kao i ona, ja sam poznat samo zato što moj sistem funkcioniše. Već me tretiraju kao gurua broj jedan koji pomaže pušačima da ostave cigarete. kao i sestra KEni, i ja sam dokazao suštinu. Ali kakva korist što je sestra KEni dokazala svoju priču, kad je ostatak sveta i dalje radio upravo suprotno od onoga što treba? Poslednja rečenica u ovoj knjizi je ista kao u originalnom rukopisu:

Postoji vetar promene u društvu. Pokrenuta je jedna grudva snega i nadam se da će ova knjiga pomoći da to postane lavina snega.

Zbog mojih prethodno iznesenih stavova, pomislićete da ja uopšte ne poštujem medicinu kao profesiju. To je daleko od istine. Jedan od mojih sinova je doktor i ne mogu da zamislim finiju profesiju za čoveka. Dobijamo više preporuka za naše klinike od doktora nego od bilo koje druge profesije i, iznenađujuće, najviše naših klijenata je iz medicinske struke nego bilo koje druge.

Ranije su me doktori smatrali šarlatanom. Avgusta 1997. imao sam veliku čast da budem pozvan da predajem na 10-toj Svetskoj Konferenciji o zdravlju i duvanu koja je održana u Pekingu. Mislim da sam bio prvi nekvalifikovani doktor koji je imao tu čast. Sam poziv je bio mera mog napretka.

Međutim, to je bilo isto kao da sam držao predavanje zidu. Kako žvakaća guma sa nikotinom i flaster nisu rešili problem, sami pušači su izgleda prihvatili da ne možeš da se izlečiš od zavisnosti jedne droge tako što ćeš prepisati kao lek istu tu drogu. To je isto kao da kažete zavisniku od heroina: nemoj da pušiš heroin, pušenje je opasno, ubrizgaj ga u venu (ne pokušavajte to sa nikotinom, istog trenutka će vas ubiti). Zato što medicina i mediji nemaju pojma kako da pomognu ljudima da prestanu da puše, sve je skoncentrisano na to da im govore ono što oni već znaju: pušenje nije zdravo, to je prljavo i odvratno, asocijalno i skupo. A ne shvataju da nije stvar u tome da oni puše zato što ne razumeju razloge zašto ne treba da puše. Pravo rešenje je da se otklone razlozi zbog kojih oni puše.

Kada je svetski dan za borbu protiv pušenja, zdravstveni stručnjaci govore: "Ovo je dan kada svaki pušač pokušava da prestane." Svaki pušač zna da je to jedan dan u godini kada će većina pušača popušiti duplo više nego što inače puši, i to potpuno otvoreno, jer nijedan pušač ne voli da mu se govori šta da radi, pogotovo od strane ljudi koji tretiraju pušače kao idiote i koji ne razumeju zašto oni puše.

Zato što ne razumeju u potpunosti same pušače ili kako da im olakšaju da prestanu, njihov stav je: "Probaj ovaj metod. Ako to ne uspe, probaj nešto drugo." Da li možete da zamislite da postoji 10 načina šta se radi u slučaju zapaljenja creva? Devet od tih deset metoda izlečilo je 10% pacijenata, što znači da je ubilo 90%, a deseta metoda je izlečila 95%. Zamislite da je deseta metoda bila dostupna više od 14 godina, ali velika većina u medicini je i dalje preporučivala ostalih devet metoda.

Jedan od doktora na toj konferenciji je uvideo jedan detalj kog se ja nisam dosetio. Izneo je činjenicu da je moguće da će se doktori suočiti sa zakonskim posledicama zbog nesavesne prakse jer ne savetuju svoje pacijente o najboljem načinu da prestanu sa pušenjem. Ironija je u tome što je baš on bio veliki zagovornik terapije koja koristi nikotinske zamene (žvake sa nikotinom, flastere itd.) Veoma se trudim da ne budem osvetoljubiv, ali nadam se da će on biti prva žrtva svojih ideja.

Dok pišem, britanska vlada je upravo potrošila 2.5 miliona funti na šokantnu TV kampanju koja pokušava da ubedi omladinu da se ne navuče. Mogli su isto tako da potroše te pare i na kampanju u kojoj će ih ubeđivati da motori mogu da ih ubiju. Da li oni shvataju da omladina zna da ih jedna cigareta neće ubiti i da nijedan klinac nikada ne očekuje da će se navući? Veza između pušenja i raka pluća je utvrđena pre već 40 godina. Uprkos tome, više mladih se danas navuče nego ikada ranije. Mladima nije potrebno da gledaju horore o pušenju na televiziji. Pušači ionako izbegavaju takve programe. Praktično svaki mlad čovek u zemlji je bio svedok kako je pušenje uzrokovalo propast u njenoj ili njegovoj familiji. Ja sam gledao kako moj otac i sestra bivaju uništeni od te droge; to me nije sprečilo da i sam upadnem u zamku.

Pojavio sam se na državnoj stanici sa doktorkom koja nikada nije bila pušač i nikada nije izlečila nijednog pušača, tvrdeći kategorično kako će ta kampanja da spreči mlade da se navuku. Samo da je vlada imala razuma pa da je meni dala tih 2.5 miliona funti. Ja bih finansirao kampanju koja bi garantovala smrću nikotinske zavisnosti za par godina.

Ja zaista verujem da je grudva snega postala fudbalska lopta. Ali posle 14 godina to je tek zrnce peska u pustinji. Ja sam zahvalan hiljadama bivših pušača koji su posećivali moje klinike, pročitali moje knjige, gledali moje spotove i preporučili EASYWAY svojim prijateljima, rođacima i svima onima koji bi ih slušali, i molim se da tako i nastave. Međutim, grudva snega se neće pretvoriti u lavinu dok medicina i mediji ne prestanu da preporučuju metode koje otežavaju ostavljanje cigareta i prihvate da EASYWAY metoda nije još samo jedna u nizu metoda: VEĆ JEDINI RAZUMAN METOD ZA KORIŠĆENJE!

Ne očekujem da mi još poverujete, ali kad budete završili knjigu, biće vam jasno. Čak i nekoliko ljudi koji ne uspeju - kažu: "Još mi nije pošlo za rukom da ih ostavim, ali vaš način je bolji od bilo kog drugog za koji znam."

Ako, kada završite knjigu, osećate da mi dugujete zahvalnost, možete i te kako taj dug da platite. Ne samo što ćete preporučiti EASYWAY svojim prijateljima, nego svaki put kada vidite na TV-u ili čujete na radiju, ili pročitate članak u novinama koji propagira neku drugu ideju, nazovite ih ili im pišite i pitajte ih zašto ne propagiraju EASYWAY metodu. To će pogurati lavinu, i ako ja poživim da to vidim, umreću kao srećan čovek.

Ovo treće izdanje EASYWAY služi da vas uvede u umetnost tehnologije i pokaže kako je lako i prijatno da se ostave cigarete. Da li se osećate kao da je smak sveta? Ma zaboravite to. Ja sam postigao neke sjajne stvari u svom životu. Ali najveća je ta što sam uspeo da pobegnem iz ropstva nikotinske zavisnosti. Pobegao sam pre 14 godina i - i dalje sam ushićen činjenicom da sam slobodan. Nema razloga da budem depresivan, ništa loše se ne dešava: naprotiv, učinićete nešto što bi svaki pušač na planeti želeo da učini: BIĆETE SLOBODNI !

Нема коментара:

Постави коментар