Странице

понедељак, 28. март 2011.

Poglavlje 2 - Easy metoda

Cilj ove knjige je da vas dovede u stanje uma u kom, umesto uobičajnih metoda prestanka pušenja - gde se na početku osećate kao da se penjete uz Mont Everest i provedete sledećih nekoliko nedelja žudeći za cigaretom i zavideći svim pušačima, vi se odmah osećate ponosno, radosno, kao da ste izlečeni od strašne bolesti. Od tog trenutka, kako dublje ulazite u život sve ćete se više pitati kako ste ikada bili pušač u svom životu. Gledaćete na pušače sa žaljenjem, nećete im zavideti.

Ako niste nepušač ili bivši pušač, od suštinske važnosti je da nastavite da pušite dok ne završite ovu knjigu. Ovo će možda izgledati kao kontradiktornost. Kasnije ću objasniti kako vam cigarete apsolutno "ništa ne rade". U stvari, jedan on mnogobrojnih paradoksa kod pušenja je da u trenutku kada pušimo cigaretu mi je gledamo i pitamo se zašto to radimo. Samo kada nemamo mogućnost da pušimo mi je doživljavamo kao dragocenu. Međutim, da prihvatimo to da, sviđalo se to vama ili ne, vi verujete da ste navučeni. Kada verujete da ste navučeni, nikada ne možete biti potpuno opušteni ili koncentrisani ako ne pušite. Zato nemojte pokušavati da prestanete pre nego što završite sa čitanjem cele knjige. Dok čitate, želja za pušenjem će se smanjivati. Nemojte ostavljati stvar na pola - to može biti fatalno. Zapamtite, sve što treba da uradite je da pratite instrukcije.
"Znam da me NIŠTA neće naterati da ponovo propušim. Tako je lepo biti SLOBODAN, disati punim pravilno i ne biti rob." Krisi J. 
Uz pomoć povratnih reakcija, posle 12 godina od prvog izdanja knjige, izuzev poglavlja 28, "Vreme", ova instrukcija da nastavite da pušite dok ne završite knjigu me je najviše isfrustrirala. Kada sam prestao da pušim, mnogi moji prijatelji i rođaci su prestali, jednostavno zato što sam i ja prestao. Mislili su: "Ako on može, svako može". Tokom godina uspevao sam da nateram one koji nisu prestali, uz pomoć malih naznaka, saveta, da shvate koliko je lepo biti slobodan. Kada se knjiga prvi put štampala, dao sam knjigu rulji koja je još duvanila. Bilo je po principu - iako to možda bude najdosadnija knjiga ikada napisana, oni će je pročitati pa makr samo zbog toga što ju je napisao njihov prijatelj. Bio sam iznenađen i povređen kada sam saznao, mesecima kasnije, da se nisu potrudili da završe knjigu. Čak sam otkrio da je prva kopija koju sam potpisao i dao nekome koga sam smatrao bliskim prijateljem - data nekom drugom. Bio sam povređen tada, ali sam prevideo strah koji se uvuče u pušača koji je rob nikotinu. Može da prevaziđe prijateljstvo. Ja sam zamalo isprovocirao razvod zbog toga. Moja majka je jednom rekla mojoj ženi: "Zašto mu ne zapretiš da ćeš ga ostaviti ako ne ostavi cigarete?" Moja žena je odgovorila: "Zato što bi on ostavio mene kada bih mu to rekla." Bilo me je sramota da to priznam, ali verujem da je ona bila u pravu; takav je strah koji stvara pušenje. Sad shvatam da mnogi pušači ne završe knjigu zato što osećaju da će prestati čim pročitaju knjigu. Neki namerno pročitaju jedan red dnevno da bi tako odložili taj zao dan kada treba da prestanu zauvek. Sada sam potpuno svestan da neke ljude njihovi bližnji bukvalno nateraju da pročitaju knjigu. Posmatrajte to ovako: šta imate da izgubite? Ako ne prestanete kad završite sa knjigom, neće vam biti ništa gore nego što vam je sada. NEMATE APSOLUTNO NIŠTA DA IZGUBITE A MOŽETE MNOGO DA DOBIJETE!

Kad smo već kod toga, ako niste pušili par dana ili nedelja ali niste sigurni da li ste pušač, bivši pušač ili nepušač, onda nemojte pušiti dok čitate. U stvari, vi ste već nepušač. Sve što treba da uradimo je da dođemo do toga da vaš mozak "stigne" vaše telo. Do kraja knjige bićete srećan nepušač.
"Nisam ni sanjala da ću ikada poželeti da prestanem da pušim, a kamoli da ću naterati sebe da pročitam ovu knjigu!" Rejčel G.
U osnovi, moja metoda je totalna suprotnost uobičajnim metodama za prestajanje. Uobičajna metoda je da se napravi lista svih štetnih faktora pušenja i da se kaže:"Ako mogu dovoljno dugo da izdržim bez cigarete, u jednom trenutku će želja za cigaretom da nestane. Tada ću moći ponovo da uživam u životu, oslobođen od ropstva duvana."

Ovo je logičan pogled na tu stvar, i hiljade pušača svakog dana prestane da puši koristeći neku od ovih metoda. Međutim, veoma je teško uspeti ako pratite ove metode, iz sledećih razloga:

  1. Prestanak pušenja nije pravi problem. Svaki put kada ugasite cigaretu vi ste prestali da pušite. Možda ćete imati jednake razloge da jednog dana kažete "Ne želim više da pušim" - svi pušači ih imaju, svakog dana njihovih života, a razlozi su verovatno jači nego što možete i da zamislite. Pravi problem nastaje drugog dana, desetog dana ili hiljaditog dana, kada u trenutku slabosti, ili u trenutku kada ste jaki, zapalite jednu cigaretu, i zato što je to delimična zavisnost od droge vi ćete poželeti još jednu, i iznenada - vi ste ponovo pušač.
  2. Zdravstvena upozorenja bi trebalo da nas zaustave. Naš zdrav razum nam govori: "Prestani da radiš to. Ti si budala", ali u stvari to otežava. Mi, na primer, pušimo kada smo nervozni. Kažite pušaču da ga pušenje ubija i prvo što će uraditi je da će zapaliti cigaretu. Ima više opušaka ispred Royal Marsden bolnice, najvažnije ustanove u Engleskoj koja leči rak, nego ispred bilo koje druge bolnice u zemlji.
  3. Svi razlozi za prestajanje u stvari otežavaju proces iz dva razloga. Prvo, oni stvaraju osećaj žrtvovanja. Uvek nas teraju da se ostavimo našeg malog prijatelja, poroka, zadovoljstva, kako god to pušač doživljava. Drugo, zaslepljuju. Mi ne pušimo zato što ne razumemo razloge zbog kojih treba da prestanemo. Prvo pitanje je:"Zašto mi želimo ili osećamo potrebu da to radimo?"
EASYWAY metoda je u osnovi ovo: prvo da zaboravimo razloge zbog kojih želimo da prestanemo, da se suočimo sa problemom cigareta i da upitamo sebe sledeća pitanja:
  1. šta to meni donosi?
  2. da li ja zapravo uživam u tome?
  3. da li zaista osećam potrebu da idem kroz život i da patim se, samo da bih mogao da držim tu stvar u svojim ustima i gušim sebe?
Prelepa istina je da ničemu ne doprinosi. Da skroz pojasnim, ja ne mislim da štetni faktori pušenja nadjačavaju prednosti; svi pušači to znaju. Ja mislim sledeće - ne postoje prednosti pušenja. Jedina prednost koju je pušenje ikada imalo bio je socijalni "plus"; danas čak i sami pušači gledaju na to kao na antisocijalnu naviku.

Većina pušača oseća da je neophodno da nađu realne razloge zašto puše, ali su to sve zablude i iluzije.

Prva stvar koju ćemo uraditi je da otklonimo ove zablude i iluzije. U stvari, vi ćete samo shvatiti da se ničeg ne odričete, već da postoje prelepe, pozitivne stvari koje možete da dobijete kada postanete nepušač, a zdravlje i novac su samo dav plusa. Onog trenutka kada se orkloni ta iluzija da život više nikada neće biti isti bez cigareta, onda kada shvatite da ne samo da je život isti bez cigareta nego beskonačno lepši, onda kada osećaj da vam je nešto oduzeto ili da nešto propuštate nestane, tada možemo da stanemo i razmotrimo pitanje zdravlja i novca - i mnogo drugih razloga za ostavljanje pušenja. Shvatanje ovih činjenica će biti pozitivna dodatna pomoć pri ostvarivanju onoga što želite - da proživite ostatak života bez ropstva nikotinu.


8 коментара:

  1. Denes e mojot den 1,kako ne pusam,dobro se drzam.

    ОдговориИзбриши
  2. Prvi put sam zapalila cigaretu u srednjoj skoli, druga godina sr. skole..Od tada sam "stastveni pusac"..Obozavam cigarete, msm volela sam taj miris sve dok nisam shvatila da mi smeta sve vise i vise. Pocela sam da uz paklicu cigareta kupujem zvake i svaki put kada bih zapalila cigaretu, morala bih da zvacem i zvaku, kako bih ubila taj ukus i smrad cugarete. Bolesno zvuci, zar ne ?
    Vec neko vreme zelim da ostavim cigatete, pusim ih vec 4 godine. Nije to mnogo vremrena, ali za moja pluca jeste.Jednom sam prestala da pusim 3 meseca i onda sam iz sale zapalila jednu, zatim drugu i opet sam postala pusac..Svaki sledeci put kada sam pozelela da ostavim nisam to mogla, jednostavno moja zelja da ih ostavim bi izgorela sa tom cigarom koju popusim.Mnogo puta sam pred spavanje rekla sebi "E od sutra vise necu da pusim". Ujutru ustanem, doruckujem i osetim onu prokletu potrebu za cigarom posle jela. I eto, kako se odreci necega sto ti je non stop u mislima?
    Pre par dana sam pricala sa drugaricom kako zelim da ostavim cigare, a ne znam kako da ih ostavim. Ona mi je pomenula ovu knjigu i evo me ovde sada, zelela sam da pruzim sebi podrsku uz pomoc vase knjige. Pocela sam da je citam i mogu vam reci da je sve tacno sto pise. Nastavljam dalje sutra sa citanjem, pa se iskreno nadam da ce i moji pozitivni rezultati biti svrstani u onaj veliki broj ljudi koji su ostavili cigarete nakon sto su procitali ovu knjigu. Srdacan pozdrav. :)

    ОдговориИзбриши
  3. Prvi put sam zapalila cigaretu u srednjoj skoli, druga godina sr. skole..Od tada sam "stastveni pusac"..Obozavam cigarete, msm volela sam taj miris sve dok nisam shvatila da mi smeta sve vise i vise. Pocela sam da uz paklicu cigareta kupujem zvake i svaki put kada bih zapalila cigaretu, morala bih da zvacem i zvaku, kako bih ubila taj ukus i smrad cugarete. Bolesno zvuci, zar ne ?
    Vec neko vreme zelim da ostavim cigatete, pusim ih vec 4 godine. Nije to mnogo vremrena, ali za moja pluca jeste.Jednom sam prestala da pusim 3 meseca i onda sam iz sale zapalila jednu, zatim drugu i opet sam postala pusac..Svaki sledeci put kada sam pozelela da ostavim nisam to mogla, jednostavno moja zelja da ih ostavim bi izgorela sa tom cigarom koju popusim.Mnogo puta sam pred spavanje rekla sebi "E od sutra vise necu da pusim". Ujutru ustanem, doruckujem i osetim onu prokletu potrebu za cigarom posle jela. I eto, kako se odreci necega sto ti je non stop u mislima?
    Pre par dana sam pricala sa drugaricom kako zelim da ostavim cigare, a ne znam kako da ih ostavim. Ona mi je pomenula ovu knjigu i evo me ovde sada, zelela sam da pruzim sebi podrsku uz pomoc vase knjige. Pocela sam da je citam i mogu vam reci da je sve tacno sto pise. Nastavljam dalje sutra sa citanjem, pa se iskreno nadam da ce i moji pozitivni rezultati biti svrstani u onaj veliki broj ljudi koji su ostavili cigarete nakon sto su procitali ovu knjigu. Srdacan pozdrav. :)

    ОдговориИзбриши
  4. Najduze sto sam izdrzao bez cigareta je bilo mesec dana i to kad sam bio jos tinejdzer...Voleo bih prestati i nadam se uspehu....

    ОдговориИзбриши
  5. Drugi put citam ovu knjigu. Nakon prwog citanja prestala sam na 3 nedelje i tako samo jednu pa drugo upa
    la sam u zamku. Nadam se da cu owog pita uspeti. ��

    ОдговориИзбриши
  6. Ispusio sam svoju poslednju cigaretu I zivotu. Hvala Alene.

    ОдговориИзбриши