Странице

понедељак, 28. март 2011.

Poglavlje 16 - Uštedeću x dinara nedeljno

Ne mogu da preteram u ponavljanju činjenice da ono što otežava prestanak pušenja jeste ispranost mozga, i čim pre to shvatimo, lakše će nam biti da postignemo cilj.

Povremeno se desi da se upustimo u raspravu sa ljudima koje zovem zakleti pušači. Po mojoj definiciji zakleti pušač je onaj koji to može sebi da priušti, koji ne veruje da to ugrožava njegovo zdravlje i nije zabrinut što je to društveno neprihvatljivo. (Nema mnogo takvih ljudi ovih dana.)

Ako je reč o upravo takvom mladom čoveku, ja mu kažem: "Ne mogu da verujem da niste zabrinuti zbog svog novca koji na to trošite."

Obično mu se tada užare oči. Da sam ga napao na temu zdravlja ili zato što je društveno neprihvatljivo pušiti, osećao bi da nema argumente, ali po pitanju novca: "A, ma ja to mogu sebi da priuštim. To je samo x funti nedeljno i mislim da je toga vredno. To je moje jedino zadovoljstvo ili porok" itd.

Ako je on pušač koji puši 20 cigareta dnevno, ja mu kažem: "I dalje ne mogu da verujem da niste zabrinuti zbog novca. Potrošićete više od 40.000 funti u svom životu na to. A šta radite sa tim novcem? Vi ga čak ne palite niti ga bacate. Vi koristite taj novac da uništite svoje fizičko zdravlje, da uništite svoje nerve i samopouzdanje, da ceo život patite u ropstvu, da ceo život imate loš zadah i fleke na zubima. Pa zar vas to ne zabrinjava?

Posebno kod mladih pušača, u toj tački dolazimo do činjenice da oni nisu sagledali iz ugla troška na duže staze. Za većinu pušača cena jedne kutije je već dovoljno velika. Ponekad shvatimo koliko nedeljno potrošimo, i to nam unese uzbunu. Veoma retko (i to samo onda kda razmišljamo da prestanemo) mi uzmemo da procenjujemo koliko godišnje trošimo i to je zapanjujuće, ali koliko trošimo za ceo život - to je nezamislivo.

Međutim, pošto to jeste argument, zakleti pušač će reći: "Ja to mogu sebi da priuštim. To je samo toliko i toliko nedeljno." On samom sebi glumi nekog prodavca.

Onda ja kažem: "Ponudiću vam nešto što nećete moći da odbijete. Vi mi platite sada 1000 funti, a ja ću vas snabdevati cigaretama do kraja vašeg života."

Da sam nudio da preuzmem na sebe plaćanje hipoteke od 40.000 funti, umesto 1.000 funti, pušač bi prihvatio i začas bismo se dogovorili, pa ipak nijedan zakleti pušač (i molim vas imajte na umu da ne pričam o nekome kao što ste vi, koji želi da prestane, nego o nekome ko nema nameru da to učini) nikada nije prihvatio moju ponudu. Zašto?

Često, u ovom trenutku mojih konsultacija pušač će reći: "Gledajte, ja nisam zabrinut sa aspekta novca." Ako i vi ovako razmišljate, zapitajte sebe zašto niste zabrinuti. Zašto ćete u svim drugim trenutcima u životu gledati da uštedite po svaku cenu po koju funtu, a ipak trošite hiljade funti trujući sebe i ne marite za trošak?

Odgovor na ovakva pitanja je sledeći. Svaka druga odluka koju donesete u životu će biti rezultat analitičkog procesa u kom vi razmatrate mane i prednosti, pa onda dođete do razumnog odgovora. To može da bude pogrešan odgovor, ali je bar bio rezultat razumne dedukcije. Kada bilo koji pušač razmatra prednosti i mane pušenja, odgovor je uvek: "PRESTANI DA PUŠIŠ! TI SI BUDALA!" I tako svi pušači puše ne zato što to žele ili zato što su tako odlučili nego zato što misle da ne mogu da prestanu. Isperu sebi mozak. Odluče da nabiju glavu u pesak.
"Osećam se kao da ste mi dali mogućnost da osetim svet u svoj njegovoj lepoti, i da imam snage u svom telu, kao što i priliči jednom 23-godišnjaku." Zoran K.
Izvucite glavu iz peska na trenutak. Pušenje je lančani proces i lanac za ceo život. Ako ne prelomite taj lanac, ostaćete pušač do kraja života. Sad procenite koliko mislite da ćete potrošiti na cigarete do kraja svog života. Iznos će varirati od osobe do osobe, ali u svrhi ovog testa pretpostavićemo da je to 10.000 funti.

Uskoro ćete doneti odluku da zapalite poslednju cigaretu (ne još, molim vas zapamtite glavne instrukcije). Sve što treba da uradite da biste  ostali nepušač je da ne upadate ponovo u zamku. To jest, da ne zapalite onu prvu cigaretu. Ako to uradite, to će vas koštati 10.000 funti.

Ako mislite da je ovakvo gledanje na stvari pogrešno, još uvek se zavaravate. Samo pomislite koliko biste para uštedeli da nikada niste upalili tu prvu cigaretu.

Ako ovaj argument doživljavate kao činjenicu, zapitajte se kako biste se osećali kada biste dobili ček na neki iznos sutra? Skakali biste od radosti! Pa počnite da skačete! To vas čeka, a to je samo jedan od mnogo dobitaka koji vam sleduje.

Tokom perioda odvikavanja od pušenja bićete možda u iskušenju da zapalite još jednu poslednju cigaretu. Ono što će vam pomoći da odolite tom iskušenju je prisećanje da će vas to koštati 15.000 funti (ili koliko god ste izračunali da vam treba u proseku).

Pravio sam takve ponude na televiziji i radiju godinama. Još uvek mi je to neverovatno - nijedan pušač nije prihvatio moju ponudu. Neke članove mog golf-kluba zezam svaki put kada čujem da se žale kako su porasle cene duvana. U stvari, plašim se da ako ih previše isprovociram, neko od njih će jednom možda i prihvatiti moju ponudu. Izgubio bih malo bogatstvo kada bi se to desilo.

Ako ste u društvu srećnih, veselih pušača koji vam govore koliko oni uživaju u tome, recite im da poznajete idiota koji će, ako mu unapred plate onoliko koliko bi za godinu dana potrošilil na duvan - on da ih snabdeva cigaretama do kraja života. Možda mi vi nađete nekoga ko će prihvatiti moju ponudu?

6 коментара: